piatok 9. apríla 2010

Toyota - tehla na pedál (zmena 9.4. - pridané linky na záver príspevku)



Rýchle oči svetiel
Tehla na pedál
Bez teba žiť neviem nie
A toho som sa bál

Už pár týždňov som hrdý majiteľ Toyoty a preto ma dosť zaujíma, čo sa vykľuje z Toyota kauzy.

Pre pripomenutie ide o tri problémy. Prvé dva sú podobné, len príčina je rôzna. V oboch sa zasekne plynový pedál pričom v prvom prípade je to spôsobene zaseknutím o koberček a v druhom prípade sám mechanizmus plynového pedálu nevráti plynový pedál do pôvodného stavu. Spôsobí to nekontrolovanú akceleráciu - ide hlavne o autá s automatickou prevodovkou kde auto nemá pedál spojky a zároveň automatika zrýchľuje až na maximálnu možnú rýchlosť. (zaujímavé zdroje z auto.pravda.sk : Zvolávacia akcia Toyoty zasiahla aj Európu a Toyota skúma možné problémy s najpredávanejším modelom Corolla)
Tretí problém je v brzdách v spojení s hybridným motorom. V hybridoch v ktorých spalovací motor nejde nepretržite sa nedá použiť štandardný posilňovač brzdenia. Preto sa používa jeho elektrická verzia. A tá nie je úplne spoľahlivá (Mercedes v roku 2004 zvolal do servisov cca 680tisíc áut triedy E s podobným typom brzdy). Ďalší faktor hybridov a brzdenia je, že energia brzdenia sa využíva na nabíjanie batérie (rekuperácia) a štandardné brzdenie sa zapne iba ak je batéria plná alebo je potrebné brzdiť silnejšie. No a niekde v tomto mechanizme sa u Toyoty mohlo stať, že brzdenie nejak nefungovalo tak ako má, alebo štandardné brzdenie prišlo neskôr. Menším pod-problémom je aj to, že počas rekuperácie nefunguje ABS... (zaujímavý zdroj je motornews.sk - Prečo Toyote Prius zlyhávajú brzdy?)

Nejdem teraz polemizovať o tom, že či je to spiknutie proti Toyote alebo nie. Toytota bola za veľkou mlákou, teda v US a Kanade dlhodobo najspoľahlivejšia a tak sa nedá nečudovať, že sa jej problémy rozmazávajú snáď viac ako by bolo rozumné (zaujímavé čítanie zo SME: Ako je to naozaj s poruchami v Toyotách alebo auto.pravda.sk: Toyota sa bráni pochybným expertízam nehôd jej áut). Ale ak kvôli technickým problémom zomierajú ľudia, čo sa zdá že asi aj áno (zatiaľ nemám informáciu, že by bolo ukončené vyšetrovanie aspoň jednej takej nehody), tak je to dosť zlé a treba to riešiť. Dúfam, že všetko toto zlé prinesie aspoň lepšiu kontrolu vyrábaných vozidiel a možno aj nové nápady ako zvýšiť bezpečnosť.

Vráťme sa ale k problému nekontrolovanej akcelerácie a či sa dá auto zastaviť v danom momente napríklad brzdou. Nechcel som to skúšať na svojom aute. Za prvé nemám automatiku a za druhé nie som až taký šialenec :) Tak som bol rád keď na auto.sme.sk sa objavil článok Skúšali sme zabrzdiť Toyotu s plynom na podlahe ktorý je aj s nasledujúcim videom :

Môj názor už aj predtým bol podobný. Ak sa niečo také stane, tak iba ak zazmätkujem tak sa môže niečo stať. Ak si zachovám chladnú hlavu potom by som to mal zvládnuť. Ale by to nevyzeralo ako obrana Toyoty - do takej situácie by ma moje auto nemalo vôbec dostať.

Pridané 28.3.2010:
Test s rovnakým výsledkom spravil aj renomovaný nemecký TÜV - auto.pravda.sk : Nemecký TÜV potvrdil bezpečnosť problémových modelov Toyoty.

Pridané 9.4.2010:
Ďalšie články ktoré ma presviedčajú o tom, že v mojej Toyote sa nemusím báť:
Anglicky: CNN: Memo: Testing didn't duplicate sticky gas pedal on man's Prius
auto.idnes.cz : Prius špatné brzdy nemá. Chyba je v řidičích, kteří si pletou pedály
Cez okno : Zaseknutý plynový pedál u Toyoty – další hoax?
Report Toyoty k prípadu "neočakávane zrýchľujúceho vozidla Prius zo San Diega" 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára