pondelok 23. novembra 2009

Ach tá klimatická vojna

Najprv sa musím priznať, že v klíma vojne nie som ani na jednej strane. Osobne ale vidím, že sa s klímou niečo deje. Alebo aspoň mám ten pocit, že je to tak. Problém je v tom, že nemám ani 40 rokov a to je dosť biedne krátky čas aby som niečo mohol vyhlasovať o dlhodobom správaní sa klímy. Zároveň už ani nebývam na strednom slovensku a teda spomienky z mladosti tiež majú inú informačnú hodnotu.

No a keď si prečítam niektoré články na túto tému, tak sú veľakrát úplne protichodné a veľakrát agresívne voči oponentom. Dopracovať sa k relevantným vedeckým poznatkom, teda údajom ktoré mňa ako matematicko/technicky orientovaného človek najviac zaujímajú, je ťažké a hlavne je ťažké odlíšiť naozaj fakty od balastu a výmyslov. Problém je aj v tom, že rovnaké fakty sa rôzne interpretujú. Veľa vecí je "vypočítavaných", veď napríklad sa uvažuje o tom aké boli teploty v minulých tisícročiach. Nepredpokladám, že by niekto vtedy mal teplomer alebo už bol vynájdený stroj času. Chápem, že niektoré informácie sa dajú z určitých informácií odvodiť, ale stále je tam podľa mňa veľká miera možnej chyby. Ďalšou časťou problému je človek, teda miera akou vplýva na aktuálne zmeny. Či by sa niečo podobné neudialo aj bez nás, samokorunovaných pánov tvorstva. Veľmi veľa neznámych a príliš málo presných vstupných dát.

A teraz sa dostávam k dôvodu prečo tento príspevok píšem. Vedci a ľudia zainteresovaní do klimatických výskumov a všelijakých panelov mi už dávnejšie pripadali dosť neseriózni (pre istotu pripomeniem, že ja nie som na žiadnej strane - ale tak isto ako pri niektorých iných veciach nemusí človek byť stotožnený z ľuďmi čo propagujú určitú myšlienku, ale môže s ňou súhlasiť alebo ju aspoň neodmietať). Minulý týždeň sa podarilo hackerom dostať sa k asi 1000-ke mailov a viac než 2000 dokumentom Climate Research Unit v East Anglia University v Anglicku. Po internete už nájdete niekoľko desiatok zaujímavých "výberov" a v nich sa prejavuje naozaj nepekné správanie a človek naozaj zisťuje, že prebieha určitá klimatická vojna. Jeden príklad za všetky je keď Phil Jones, pracujúci na veľkej klimatickej správe pre U.N., žiada kolegov aby zmazali nepohodlné maily. A potom verte klimatológom.

Dúfam, že som nenaletel len poplašným správam na internete a nebudem na smiech. Ale v podstate keď sa nad tým zamýšľam tak radšej by som bol ja na smiech ako vedomie, že sa veda zase dala takto nepekne zneužiť.

Takto sa so mňa stáva skeptik. Skeptik v tom zmysle, že budem veľmi skeptický voči hocijakej klimatickej vedeckej teórii.

Zopár liniek k téme na záver:

5 komentárov:

  1. To s tým ukradnutím mailov nie je hoax, ale pravda, hoci naše médiá sa tomu nejako nevenujú. (Pozri napríklad článok v Guardiane.)

    Niektoré vyjadrenia v tých mailoch zaváňajú snahou o istú manipuláciu publikácií. Ale na druhej strane táto aféra môže mať, prekvapivo, negatívny dopad pre tzv. "denierov". V ukradnutých mailoch a dátach sa totiž nenašla žiadna konšpirácia, žiadne falšovanie dát, ani nič podobné. Inými slovami, pokusy o neetické správanie sa vedcov tam síce sú, ale žiadne argumenty spochybňujúce samotné otepľovanie sa tam nenašli.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ešte jeden článok z Wall Street Journal, ktorý je kritickejší. Ale opäť, jedná sa o neetické správanie sa niektorých vedcov a nie o dôkaz toho, že by ich tvrdenia boli nesprávne.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Dik za linky - vsetko to je zaujimave citanie. Skoda, ze v dnesnej dobe vedci sa znizia k niecomu takemu - ale bohuzial to aj chapem. 99% ludi a ak nie viac by nepochopila vedecke vysvetlenia preco sa niektore veci deju. Vo vela oblastiach to nevadi, ale ak maju vedecke rozhodnutia byt zakladom celosvetovych rozhodnuti tak treba presvedcit ludi. A ludia na ciste fakty nie su (nemusime ist daleko aby sme si to uvedomili :) ale ohovarat nasu vladu dnes nebudem :) ), ludia potrebuju "pribeh" aby pochopili.

    Ja teda zostavam skepticky verit aj jednej aj druhej strane, ale sam vidim ze sa nieco deje. A videl som meteoroligicke data zo Pstruse (dedinka pri Viglasi) za velmi dlhe obdobie a viem, ze aj tam sa otepluje. Stale ale nie som si isty ci to co sa deje je naozaj cisto dosledok ludskej cinnosti (som skeptik ale zase vonkoncom sa nezatvaram tejto moznosti) a ci je to "jednosmerny listok". Asi si budem musiet najst o tom viac informacii - len problem je najst nieco comu sa da verit ... Moze sa stat, ze ak sa nerozhybeme a nic neurobime tak uz bude neskoro....

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Inak radsej citam taketo clanky : http://veda.sme.sk/c/5123486/vedci-su-nadseni-prvymi-koliziami-castic-vo-velkom-urychlovaci.html

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Ja samozrejme tiež neviem ako je to naozaj s globálnym otepľovaním a také kauzy ako táto s pokusmi o manipuláciu v publikačnom procese ma iba viac dostávajú do pomykova. Dá sa vôbec niekomu stopercentne veriť? A či toto otepľovanie (ak je reálne) spôsobuje človek je už (aspoň pre mňa) úplne nejasné. Problém je tu trochu ako s náboženstvom; pre skoro každého, kto sa tejto problematike venuje, je jedna z alternatív vytúžená a druhá obávaná. Je málo naozaj nezaujatých ľudí.

    Niekedy sa možno tým trochu pozaoberám; stiahnem si prístupné dáta, urobím vlastnú analýzu (ako štatistik niečo o časových radoch a trendoch viem) a urobím si vlastný názor. Nedokonalý, ale môj vlastný.

    OdpovedaťOdstrániť