pondelok 27. júla 2009

Devalvácia vysokých škôl pokračuje

Musím priznať, že keď som bol študent tak mi to až tak nevadilo. Teraz s určitým odstupom mi to začína vadiť. Naše školstvo stráca kredit. Nechcem teraz uraziť dobrých učiteľov, poznám aj takých dosť, ale na vysokých školách učí v poslednej dobe čím ďalej tým menej naozaj odborníkov. Platy v školstve, najmä pre Bratislavu a iné väčšie mestá nútia tých dobrých veľakrát zmeniť zamestnanie a ísť do lepšie plateného zamestnania. Takto na školách zostávajú buď ľudia čo sú zanietený pre svoj odbor a učenie, alebo taký čo na lepšie platené miesto nepomýšľajú pretože naň nemajú. Ja osobne mám pocit, že tých prvých je až príliš málo. A to je len jedna stránka mince. Druhá a nie posledná sú študenti. Vôla učiť sa alebo dosiahnuť nejaký kredit u majoritnej väčšiny z nich klesá s klesajúcim kreditom škôl a klesajúcou odbornosťou učiteľov. Cieľom vysokoškolského študovania sa tak stáva zisk niekoľko písmeniek k menu skoro zadarmo, oddialenie nástupu do práce o niekoľko rokov a strávenie tých pár rokov užívaním si študentského života. Veď načo by sa snažili keď výsledkom mordovania sa so štúdiom a prechádzaním s odretými ušami je tak či tak to isté - tých pár písmeniek pri mene. Uplatnenie v živote majú ľahšie po väčšinou takí čo si našli popri škole zamestnanie a nie študenti čo sa majú snahu niečo naučiť. Nie je tu proste motivácia pre študentov niečo naozaj dokázať. A tak devalvácia školstva prichádza aj z ich strany. No a ďalšou stranou mince (ja viem, viem - trojstranná minca) je štát. Či už za tejto vlády alebo za iných vlád štát pristupuje ku školstvu ako k niečomu čo sa dá ohodnotiť nejakou sadou čísel. Školy prijímajú enormné množstvá študentov len pre to, že dostanú za každého dotáciu. Učitelia nechávajú prejsť pomaly každého lebo to majú nariadené z hora a ak tak nespravia tak idú na koberček - veď škola tým stráca peniaze. To že škola každým pardón za výraz - blbečkom čo prejde a dostane diplom stráca kredit - to nevadí. Hlavné sú peniaze. A ešte úžasnejšie sú prípady zahraničných študentov. Poznám pár ľudí čo takých učili a to čo som sa dozvedel nie je vôbec pre slabé žalúdky. Nebudem to tu vypisovať, ale takéto aktivity musia nehorázne znižovať kredit škôl. A to je výrazne dôsledok toho ako nastavil štát financovanie škôl. A čo ma vlastne vyprovokovalo napísať tento príspevok? Najnovšia iniciatíva Ministerstva školstva sa snaží o ešte väčšiu devalváciu. Je mi až smutno kam to smeruje. Že vraj proti kríze. Bohužiaľ je to krátkodobé riešenie a musím povedať, že to nie je len charakteristika tejto vlády. Nakoniec skončíme tak, že všetci aj tak povinne pôjdu na vysokú školu... Potom kredit mať vysokú školu bude nula. Pravdu povediac ja neviem ako by som to riešil. Moja predstava je, že učiteľ je vysoko vážená a dobre platená profesia, ktorá ale podlieha prísnemu výberu. Študentov by bolo menej a štúdium bolo by ťažšie. Asi by som ponechal to, že do prvého ročníka nabrať viac ľudí ale mať na konci prvého ročníka veľké sito s malými dierkami. A štát by prispieval podľa kvality prejdených študentov. Ja viem - to sa veľmi ťažko hodnotí - ale podľa čoho iného by mala byť škola hodnotená ak nie podľa toho čo vychová? Ale už dávno neverím, že také niečo sa môže stať na Slovensku.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára